The Vätternrundan Rules

Vår VR veteran har sammanställt ”The Vätternrundan Rules”. Tack Marcus! 

1. Du ska alltid ligga i lä. Ni vet känslan man har när man ligger bak i en belgisk kedja och bara tar något tramptag då och då – så ska det kännas till Jönköping, eller ännu längre. Sen kan den som känner sig pigg börja ta i. När folk är trött kan de som är starka ta längre förningar, dock inte snabbare förningar.

2. Angående belgisk kedja. Den som byter måste slå av på farten när man går över till det avfallande ledet, annars får näste man svårt att komma om. Den som blir först efter byte skall INTE öka farten utan fortsätta i samma intensitet. Det är belgisk kedja, inte Cavendish-tåget som tar oss runt.

3. Placera er i klungor med gemensamma teamtröjor, dessa brukar vara rutinerade och förstå det snabba i att ta det vackert över backarna. Och framförallt leta efter klungor med danska/tyska/norska klubbar i. Dessa vet hur man cyklar.

4. Var aldrig rädd för att säga att det går för fort, svälj stoltheten, det kommer alla uppskatta mot slutet.

5. Var tydliga och försiktiga om ni måste stanna hela gruppen. Välj parkeringsfickor för kisspauser.

6. Känn på skruvarna sista veckan, det klarar alla oavsett tekniska kunskaper.

7. Se till att cykeln är pumpad, smörjd och packad tidigt samma dag, och rulla en liten sväng så upptäcker du ev problem. Nya däck och slangar ska vara provcyklade.

8. Testa belysning, om du ska starta innan 03.00, dagarna innan. Dela med dig om du hittar bra belysning, det är svårt att hitta.

9. Cyklar ni på natten/morgonen är det sjukt kallt om fötter, händer, huvud, öron, hals. Alla övriga ytor får du hålla igång med rörelser.

10. Du kommer starta med mycket kläder på dig, lägg fin-cykelkläderna till ev depån i Jkpg så att dagen blir vacker. Alltid skönt att byta lite kläder efter morgonen/natten även om det inte nödvändigtvis regnar osv.

11. Svälj stoltheten: använd vaselin. 300km genom sol o regn är 300km.

12. 300km genom sol kan kräva solkräm. Har svalkande effekt även om man inte är känslig mot solbränna.

14. Drick mycket sista dygnen inför, du ska behöva gå upp och kissa på natten.

15. Ät mycket sista dagarna, men inte mer än du kan få ut ur dig.

16. Ät och drick lite under hela rundan, börja direkt efter start, det är det som kommer ta dig i mål.

17. Vid stopp i depå äter man minst en saltgurka och fyller alltid på flaskorna oavsett hur mycket man har kvar.

18. Om det regnar är det lätt att glömma dricka. Påminn varandra.

19. Börjar det regna så blir du blöt. Tar du på dig regnjacka blir du blöt innanför och det kan bli surt att ta av den igen. Lev med det.

20. Detta ska din sadelväska/packning/ryggficka innehålla hela varvet:
– Däckavkrängare
– Pump som klarar att få bra tryck, alt kolsyrepump.
– Insexnyckel/Multiverktyg
– 2 inneslangar
– Lagningslappar
– Två stora flaskor
– Regn/jacka
– Bars, frukt, nötter etc.
– Pengar, cash is king
– Solkräm

21. Packa i småpåsar, finns saker man inte vill ska bli blöta.

22. Din tid på VR ska alltid anges inkl stoppen och inget annat. Totaltiden från start till mål är måttet, inget annat.

23. Team Sporta har gigantisk cykelaffär på torget. Dom tar kort. Det finns _alltid_ något du behöver.

24. Allt avgörs av hur pigg man är sista 15-10 milen.

Detta inlägg publicerades i Vätternrundan. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till The Vätternrundan Rules

  1. rundan2011 skriver:

    Tack som fan. Det känns som välbehövlig infö för en rookie!
    /Hank

  2. Axet skriver:

    Jag trodde klädkoden för VR var något som var ett viktigt ämne…

    /Axet

    • Marcus skriver:

      Klädkoden för VR är givetvis densamma som i THE RULES. Med en justering för vädret så klart.

      • Axet skriver:

        Jag trodde dock att klädkoden på VR var något som inte existerade. Fast det kanske är åldersrelaterat det där…

  3. Martin skriver:

    Finfina tips!

    Här är en länk till en excelfil för teoretikern som vill räkna på depåstopp, snittfart och annat
    http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/idealtider-ver-2

  4. Martin skriver:

    Förresten så tänkte jag, om jag och Ola lyckas byta starttid. Så kan vi ju ha ett depåstopp vid min lägenhet om vi vill. Jag bor inte många meter från tobakshörnan/vätterstranden och det skulle ju vara ganska smidigt att svänga förbi min lägenhet för att lägga av grejer, hämta grejer, fylla på vatten osv osv.

  5. Axet skriver:

    Lite frågetecken.

    Regel 10: Åker LLS-tröjan först på i JKPG då?
    Regel 17: Finns det saltgurkor i depåerna eller är det något man får transportera själv?

    • Calle skriver:

      blev oxå nyfiken på det där med gurkorna.

    • Marcus skriver:

      LLS-tröjan kan man spara till Jkpg. På natten/morgonen brukar man ändå behöva köra i jacka. Sen om man har tröjan under jackan eller tar på den i Jkpg får man avgöra när man ser vädret.

      Saltgurkorna finns i depåerna. Ni får föreställa er ol’school-krampförebyggande-effekterna.

      • Axet skriver:

        Tack för svaren Marcus!

        En ny fråga. Vad är rimlig tid att lägga på stopp på rundan? Är det närmare 1h eller 2h?

  6. Elin skriver:

    Man får nästan känna sig fram. Stoppen tickar lätt på i tid. När jag körde så hade jag ca 3 timmar stop utöver ett ödesdigert punkastopp på alldeles för lång tid. Jag var ute ganska länge och hade gärna sluppit några timmar som ändå bara var stopp. Bla stannade jag och åt i både Jönne och Hjo och det var ingen höjdare att försöka få igång kroppen igen, framför allt inte efter Hjo. Jag vill försöka hålla mig till 1 timme, max 2 för att klara mitt mål på 12-13 timmar. Räknar med en snitthastighet på 26-28km/h vilket innebär en cykeltid på runt 11timmar.

  7. Pingback: Vätterrundan närmar sig... | Jönköpingsidrotten

  8. hemp skriver:

    Inledningsvis gar det inte riktigt att skilja grupperna at men efter ett par mil blir det tydligare vem som tillhor vilken grupp. Vi slapper inte in nagon i var kedja da riskerna med att fa in en oerfaren cyklist ar alldeles for stora.

  9. Pingback: L’anno era il 2011 |

Lämna en kommentar